Laatutehtäviin työn opettamana - "Yksikään työpäivä ei ole samanlainen"
Teppo Keskitalon tarina Trestonilla alkoi vuonna 2007 kokoonpanopakkaajana ja jatkuu nykyisin laatumiehen tehtävässä. Teppo on terävän muistinsa ansiosta kuin kävelevä tietokirja, jolta työkaverit voivat kysyä tuotteista lähes mitä tahansa sarjanumeroista asennusohjeisiin.
Työssä viihtyminen alkaa luottamuksesta
Tepon pitkän Trestonilaisuuden salaisuus piilee molemminpuolisessa luottamuksessa. "Työssä parasta on vapaus ja se, että yksikään työpäivä ei ole samanlainen. Työssä viihtyminen tulee luottamuksen ja uskon kautta. Koen, että pääsen vaikuttamaan omaan tehtävänkuvaan ja päiväohjelmaan paljon."
Työlista tehtävässä on ajoittain todella pitkä. Priorisointikyky sekä oma-aloitteisuus ovat ehdottomia ominaisuuksia työssä menestymiseen. Myös työpaikan yhteisöllisyys on tärkeää Tepolle. "Täällä vallitsee hyvä yhteisöllisyys. Aina kun jotain kysyy, niin voi luottaa saavansa vastauksen. Jos en itse tiedä vastausta, etsin sen ja työkaverit voivat luottaa, että vastaus on harkittu."
Laatumiehiä on talossa kaksi, Teppo Turussa ja Keijo Pihlaja Jyväskylässä. "Keijon kanssa voi jakaa arjen onnistumisia, mutta myös vaikeampiakin tapauksia. Olemme saaneet tehtyä selkeät linjaukset, jotka helpottavat työtämme. Tämä selkeyttää päätöksentekoa eikä asioita tule otettua niin henkilökohtaisesti, kun yhteiset pelisäännöt on tiimin kesken sovittu."
Ammattitaito kehittyy työtä tekemällä
Ravitola-alalle kouluttautunut Teppo ei löytänyt kutsumustaan ruuan parista, vaan nauttii enemmän teknisistä kokonaisuuksista. "Tuntiakaan en ole ravintolahommaa tehnyt. Ennen Trestonille tuloa työskentelin erilaisissa teollisissa yrityksissä, kuten Uudenkaupungin autotehtaalla, tuulilasitehtaalla, rautavalimolla sekä alkoholijuomien tukkumyymälässä."
Kollegan lähtiessä armeijaan, reippaalla asenteella varustettu Teppo pääsi jo yhdeksän kuukauden työuran jälkeen kokeilemaan siipiään kokoonpanoasentajana. Asentajan työ sisälsi mm. työpöytien, pyörivien telineiden sekä alumiiniprofiilista valmistettujen asiakkaille räätälöityjen työpisteiden rakentamista. "Tuotteet tulivat tutuksi räätälöityjen tuotteiden valmistuksesta. Tosi monet erikoistuotteet perustuvat vakiotuotteisiin ja sitä kautta tuotetieto laajeni nopeasti. Kun tuotteiden valmistus on selvää, on helpompi selvittää mistä erilaiset laadulliset virheet voivat johtua."
Laatumiesten tehtäviin kuuluu mm. asiakaspalvelun teknisenä selkärankana toimiminen, tuotteiden testaaminen sekä tuotannon prosessien tehostaminen. "Laadun tehtävä on varmistaa, että samoja virheitä ei toisteta jatkossa. Selvitämme mistä tuotteiden virheet johtuvat ja varmistamme, että asiakkaan kokemus tuotteista on paras mahdollinen."
Harrastus tukee työtä ja päinvastoin
80–90-luvun autojen kunnostuksessa sekä tällä hetkellä vanhan rintamamiestalon remontoinnissa vapaa-aikaansa viettävä Teppo on oppinut ongelmanratkaisukykyä myös harrastuksistaan. "Autoharrastuksesta on ehdottomasti hyötyä työuran kannalta. Työkalut ovat tulleet tutuksi ja saan ideoita, joita voin hyödyntää myös työssäni. Esimerkiksi autoissa käytössä olevat tietyt kiristysmomentit ovat erittäin tarkkoja verrattuna normaaleihin pulttiliitoksiin, joita tulee vastaan työssä esimerkiksi työpisteiden valmistamisessa. Työstä saa myös ideoita autoharrastukseen. Pääsee soveltamaan taitojaan puolin ja toisin."